Lämna en kommentar

Titta upp, det är så skönt att bli blött!

Det är så skönt att bli blött!

Det är så skönt att bli blött!

Idag är det dags igen. En runda ute i naturen, med min trogna följeslagare Vickey. Men som jag dröjer att gå ut. Precis som de senaste dagarna. Bleh, vädret känns inte alls lockande.
Tur för mig, att det inte finns någon annan hemma än jag, så jag blir väl pushad att ta på mig jackan, mina leriga skogsstövlar, och min mössa. Inte minst för den glada svansviftande hunden som står, väntar och betraktar mig.
Hon försöker uppmuntra mig med den bästa uttrycket hon har: öronen uppåt, lite på snedden, och vakna pigga ögon. Då är jag såld och går bara.

När vi väl är ute i regnet, förstår jag egentligen inte riktig var min motstånd kommer ifrån. Det är faktiskt skönt ute.
Jag bestämmer mig för att dröja utevarandet lite till. Ingen snabbrunda idag, inte.
När vi kommer till en öppen fält, tar jag tillfället i akt att göra mina Nordiska Qi Gong övningar.
Lite svårare med en tjock extra lager kläder på, men vad gör man väl inte för att må bra?

Jag sätter igång, med Reid, fortsätter med Lagu, runen som står för vatten och känslorlagu
Då händer det. Inspirationen… som en liten bubbel, som växer i rasande fart. Som en vattenfall, forsar inspirationen över mig att jag nästan snubblar, och jag blir andfådd för att jag hinner inte med fånga upp allt, orden väller över mig, in i mig, idéer börjar knacka på, bilder ramlar in och det enda jag gör är att fortsätta mina övningar. Andas in, andas ut….. lugnt och fint….. så ja…..

Jag får en sång i mitt huvud. Det är en holländsk låt (1966) från Ramses Shaffy och heter ”Sammy”. Artisten sjunger om en kille som går på gatorna med böjd huvud medan det regnar. Han är arg, känner sig utanför. Hela världen är emot honom. Tror han. Refrängen handlar om att Sammy blir uppmuntrad att titta upp, vända ansiktet mot himlen. För det är så skönt att bli blött!
”Upp Sammy, titta upp Sammy, det är så skönt att bli blött….”

Jag ler, och tittar upp, mot himlen. Och känner hur mjuka fina regndroppar faller ner på mina kinder. Svala droppar, som letar sin väg ner till jorden. Jag känner hur varje droppe fyller mig med ny energi. Jag gör det själv ett snäpp starkare. Jag visualiserar att varje droppe rensar mig, tvättar mig och sköljer bort motstånd, öppnar upp för ny fräsch energi.
Jag stannar en bra stund i regnet, gör färdig mina övningar, lugn, det finns inget skäl att ha bråttom….
Jag vänder mig mot alla väderstrecken för att tacka, jag tackar självklart fader Himmel och Moder Jord, för regnet, för inspirationen, för stunden.

Hunden kommer till mig, hon är blött, precis som jag. hon tittar upp, glad och vi ler till varandra.
Så skönt det är att bli blött!

Bilderna från naturen har jag själv tagit, en favorit sysselsättning medan jag promenerar.
Bilden på Lagu kommer från:http://www.multiart.nu/grimner/english/texts/readingrunes.html

Låten jag skriver om finns på You Tube: https://www.youtube.com/watch?v=17kkL6JTdxw

Lämna en kommentar